Vajda Gergely

Karmester

Vajda Gergely a világ komolyzenei életének rendszeresen foglalkoztatott zenekari és operakarmestere, aki zeneszerzőként és karmesterkurzusok professzoraként is ismert és keresett. A Huntsville Symphony Orchestra (Alabama, USA) zeneigazgatója (2011—), a Nemzetközi Armel Operaverseny és Fesztivál művészeti vezetője (2014—), valamint a Portland Festival Symphony zeneigazgatója (2017—), az UMZE együttes művészeti vezetőja (2019—), az Eötvös Péter Alapítvány programigazgatója (2019—).

Három évig állt vezető karmesterként a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara élén, majd 2014-ben annak állandó vendégkarmesterévé nevezték ki. 2009 júliusától négy éven át töltötte be a kaliforniai Music in the Mountains fesztivál művészeti vezetői és karmesteri pozícióját. 2002-ben karmesterként Gundel Művészeti Díjban, 2018-ban zeneszerzőként Bartók Béla-Pásztory Ditta-díjban részesült.

 

2002 óta visszatérő vendégkarmestere volt a Hamburgi Staatsopernek, a Montreali és az Atlantai Operának,  az Omaha, a Baltimore Szimfonikusok, a Calgary, a Hamilton, a Winnipeg, és a Louisiana Filharmonikusok, a Columbus, az Edmonton, a Grand Rapids Szimfonikusok együtteseinek,  valamint a Symphony Silicon Valley-nek. Vezényelte a Los Angeles Symphonyt, a Frankfurti Rádiózenekart, a Toronto és a Montreal Szimfonikusokat,  a St. Paul Chamber Orchestrát,  a Palermo Opera zenekarát, a Charlotte, Kalamazoo, Louisville, Memphis, Milwaukee, Phoenix, San Antonio, Santa Barbara, Santa Rosa városok zenekarait, az ottawai National Arts Centre Orchestrát. A nemzetközi kortárs együttesek közül vezényelte az Ensemble Intercontemporaint, az ICE Ensemble-t, a Klangforum Wient.

 

Magyarországon dirigálta többek között a Pannon Filharmonikusokat Ligeti György Le Grand Macabre című operájának koncertszerű változatában, és a Magyar Állami Operahéz Zenekarát a Budapesti Wagner-napok részeként kétszer előadott Lohengrinben. 2008-ban ő vezényelte a Salzburgi Ünnepi Játékok Bartók-est sorozatának záró előadását nemzetközileg ismert énekesekkel a Bécsi Filharmonikusok élén. Karmesterként közreműködött az Avignoni és a Strasbourgi Fesztiválokon, fellépett a Woodstock-i Mozart Fesztiválon, a Grant Park Fesztiválon és a New York-i Mostly Mozart Fesztiválon, valamint többször a Texas-i International Round Top Music és a kanadai Le Lanaudiére fesztiválokon. Az elmúlt öt évben a Huntsville Symphony és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának bérleti hangversenyein kívül vezényelte a Magyar Állami Operaház produkcióit, köztük Busoni Doktor Faust-jának magyarországi bemutatóját, illetve Dohnányi Ernő A tenor című vígoperájának világpremier lemezfelvételét, valamint vezényletével jelent meg Eötvös Péter Paradise Reloaded (Lilith) című operájának világelső CD felvétele is.

 

A szombathelyi Bartók Szeminárium és Fesztiválra előadóművészként és tanárként is többször meghívást kapott. 2018 nyarán a franciaországi Royaumontban az európai Ulysses program keretében oktat majd kortárs ensemble vezénylést. Az Eötvös Péter Nemzetközi Kortárszenei Alapítvány karmester és zeneszerzés kurzusainak állandó professzora.

 

Zeneszerzőként négy operát jegyez, kettőt magyar, egyet angol, egyet pedig német nyelven. Zenekari, kamarazenei és szólóhangszeres kompozícióit Magyarországon, Európában és Észak-Amerikában egyaránt játszák. A BMC gondozásában két szerzői lemeze (Barbie Blue, Clarinet Symphony), a Hungaroton Classic kiadásában pedig a Dűvő című zenekari darabja, valamint Forgó, és Három pantomim című kamarazenei kompozíciói jelentek meg. Az Editio Musica Budapest kiadta Fényárnyék-remegés című szólóklarinétra írott művét, a klarinétra és vonósnégyesre komponált Alice Etüdöket, Drums Drums Drums című ütős hármasversenyét, és a Szomorú vasárnap variációk zenekari kompozíciót. Captain Hume’s Last Pavin című szólócsellóra írt művét 2018-ban a CAFe Budapest és a Wien Modern fesztiválokon mutatta be Varga Tamás, a Bécsi Filharmonikusok szólócsellistája. Szomorú vasárnap variációkat a Rádiózenekar élén 2019 februárjában a Liszt Ferenc Zeneakadémia nagytermében mutatta be. Jelenleg a SALT Fesztivál (Victoria, BC Canada) megbízásából egy húsz perces, öt zenészre írandó kamaraművön dolgozik.